Stakowanie

Dyskusja0 Share

Stakowanie (ang. Item stacking) jest jedną z właściwości przedmiotów spotykanych w grze RuneScape. Przedmioty stakowalne (ang. Stackable items) zajmują tylko jedno miejsce w ekwipunku, mają zerową wagę i nie mogą być pobierane z banku w postaci notek

Gdy w ekwipunku znajduje się więcej niż jedna sztuka stakowalnego przedmiotu, nad ikoną jego pojawia się liczba informująca o liczbie sztuk w stosie. Warto zauważyć, że wszystkie przedmioty przetrzymywane w banku tworzą stosy.

Do stakowalnych przedmiotów zaliczają się runy, strzały, nasiona, monety, i inne przedmioty jak pióra, drzewce strzał, gwoździe, czubki bełtów, szpikulce, liście urzetu i ssawki. Także bagienna smoła i wszystko z niej otrzymywane (np. bagienna pasta i smoła guam)

NazwaEdytuj

Nazwy "stakowalny" i "stakowanie" są spolszczeniami angielskich zwrotów "stackable" i "stacking". Te z kolei zostały utworzone ze słowa "stack" oznaczającego stos lub stertę (jakichś rzeczy). Zwroty "stackable" i "stacking" można także przetłumaczyć jako "grupowalny" i "grupowanie".

Limit i zawartość pamięciEdytuj

Maksymalna ilość egzemplarzy danego przedmiotu, jaką gracz może trzymać w jednym stosie to 2 147 483 647. To ograniczenie jest narzucone przez maksymalną pojemność 32-bitowej liczby całkowitej, czyli 231 - 1.

Jagex mógłby zwiększyć tę ilość tylko, jeśli zastosowanoby liczby 64-bitowe, ponieważ liczby naturalne nie występują w Javie jako typ wbudowany. Jednakże implementacja byłaby problematyczna, a to z powodu podwójnego zapotrzebowania na pamięć komputerową.

Mimo braku w Javie natywnego wsparcia dla obliczeń naturalnych, szybkie przeszukanie pamięci komputera w trakcie gry w RuneScape poskutkuje znalezieniem 32-bitowej dodatniej liczby całkowitej powiązanej z każdym obiektem w ekwipunku gracza. Wartość tej liczby kontroluje ilość sztuk tego obiektu w polu ekwipunku. Jednak te zmienne używane są tylko do wyświetlania obiektu, a ich zmiana nie ma wpływu na rzeczywistą ilość przedmiotów. Jakiekolwiek działanie na tych przedmiotach spowoduje odświeżenie zmiennych i przywrócenie prawidłowego wyglądu.

Warto zauważyć, że gracz może mieć więcej niż 2^31-1 sztuk danego przedmiotu, ale może pomieścić tylko tyle w pojedynczym stosie. Przykładowo gracz może trzymać 2 147 483 647 sztuk w ekwipunku i drugie 2 147 483 647 sztuk na swoim koncie bankowym tak długo, jak oba te stosy nie będą miały ze sobą styczności

ZaokrąglanieEdytuj

W RuneScape duże liczby przedmiotów są zaokrąglane przy wyświetlaniu w celu zmniejszenia liczby znaków potrzebnej do przedstawienia ilości przedmiotów.

Gdy liczba przedmiotów jest mniejsza od 100 000, wyświetlana jest dokładna ilość przedmiotów, a opcja "examine" wyświetla indywidulany tekst każdego przedmiotu. Gdy liczba przekroczy 100 000, tekst z "examine" zastępowany jest dokładną ilością przedmiotów. Wraz ze zmianą ilości przedmiotów zmienia się stopień zaokrąglania, przyrostek oraz kolor liczby. Poniższa tabela ilustruje te zmiany:

Przedział Kolor Przyrostek Zaokrąglanie Przykład
Od Do
0 99 999 Żółty (brak) do 1 99 999 jako "99999"
100 0009 999 999Biały K do 1 000 9 999 999 jako "9999K"
100 0009 999 999Cyraneczka M do 1 000 000 999 999 999 jako "999M"